Диетата на о-в Крит (откъс от предстояща книга)

„Диетата на о-в Крит. Крит – островът на здравето и дълголетието. Предстояща книга на Augusta Publishing. Очаквайте в края на септември, 2010! (вече е на пазара, сменено е само подзаглавието – „Най-здравословната средиземноморска диета“. Можете да я видите на сайта ни. – Бел. ред.)

Древна фреска от о-в Крит

Древна фреска от о-в Крит

Цивилизациите или културите представляват океан от навици, ограничения, одобрения, съвети, вярвания, всички тези реалности, които на всички нас изглеждат лични и спонтанни, без да си даваме сметка, че най-често те са стигнали до нас от най-далечното минало. Те са наше наследство, също както езика, на който говорим.
Фернан Бродел

Нашият избор на храна отразява текущата ни хармония със себе си, света, всичко живо и Бог.
д-р Гейбриъл Казънс

Пресен улов…Но какво все пак означава Средиземноморска диета? Трапезите на кои страни влизат в нея? Както знаем, Средиземноморският басейн се мие в бреговете на Гърция, Италия, Франция, Италия, Испания, Мароко, Алжир, Тунис, Либия, Египет, Ливан, Сирия, Турция. Да не говорим, че в по-широк аспект кухнята на региона е била повлияна и от еврейската култура. И с какво в крайна сметка е по-специална диетата на о-в Крит?

Откъде започва всичко: легендарното Изследване на седемте страни

До към петдесетте години на миналия век ролята на храненето за човешкото здраве била обвита в мистерия. Учените разбира се знаели, че съществува връзка между двете неща, но същността й оставала неизследвана, докато през 1958 г. американецът д-р Ансел Кийс от университета в Минесота не започва мащабно изследване. С помощта на международен екип от учени той си поставя за цел да проучи причините за едно от най-широко разпространените заболявания на човечеството – сърдечно-съдовите заболявания.

КритДо този момент изследванията върху животни показвали, че при тези, които били хранени с продукти, богати на наситени мазнини (съдържащи се в месото и млякото), процентът на смъртността бил значително по-висок. По време на Втората световна война Д-р Кийс също така открил, че има рязък спад на нивата на сърдечни заболявания  в страните, където храненето било оскъдно и бедно на животински продукти. В предварителните си проучвания в началото на петдесетте докторът предприел пътуване из Европа и Африка, за да измерва нивата на холестерол у хората. Той забеляза, че те са по-високи у по-заможните хора, които по-често консумирали храни, богати на наситени мазнини, докато тези нива били значително по-ниски сред по-бедните слоеве, които по-рядко консумирали такива храни. Изглежда наситените мазнини били главният виновник за сърдечните кризи и удари. Но същинските проучвания все още предстояли.
За да провери своята хипотеза д-р Кийс поставя началото на мащабно проучване, в което се изследват  12 000 човека на възраст между 40 и 59 години от седем държави: Италия, Гърция, Япония, Финландия,  Холандия, Югославия и САЩ.

Сътрудниците от неговия екип измерили техния холестерол и кръвно налягане, изследвали начина им на живот и хранене, като изпращали проби от храната им за лабораторен анализ. Те търсели зависимост на сърдечните патологии като инфаркта и

о-в Крит се слави с най-много дълголетници

о-в Крит се слави с най-много дълголетници

тромбозата от хранителния режим. Проучванията били повторени след 5, 10, 15 и 20 години. Това изследване се превърнало в най-мащабното и основополагащо за разбирането на храненето и здраве медицинско изследване, влязло в историята като Изследването на седемте страни.

Какво открива Изследването на седемте страни?

Десет години след старта на проучването резултатите са следните: 28 % от изследваните финландци развили сърдечно-съдови заболявания. Оказало се, че жителите на Финландия консумирали най-много наситени мазнини – 24% от хранителния прием. Резултатите в Япония, получени от жителите на рибарски селища, които консумирали минимално количество наситени мазнини, били значително по-добри: само 5 % от тях развиват болести на сърцето и коронарните артерии (тези, които захранват сърцето с кислород).

Но това не били най-добрите резултати! Палмата на първенството се паднала на жителите на един малък остров в Средизмено море – о-в Крит. Сред изследваните критяни процентът на сърдечните заболявания бил само 2%, като сред тях нямало нито един смъртен случай. Но това не било всичко… Противно на всякаква логика процентът на мазнините, които жителите на острова консумирали бил почти същия като този на финландците?! Но тогава защо жителите на Япония, които на практика почти не консумирали наситени мазнини, имали по-висок процент заболяемост?

дакос - традиционна критска кухня

дакос - традиционна критска кухня

Отговорът на загадката се криел във вида на консумираните мазнини. Докато хората от Севера консумирали предимно наситени мазнини – яйца, мляко, червени меса, масло,  критските обитатели използвали предимно ненаситени мазнини, съдържащи се най-важния продукт за острова – зехтина. Оказало, че не толкова количеството на мазнините е определящо за човешкото здраве, а тяхното качество.

Зехтинът е течното злато на Крит

Зехтинът е течното злато на Крит

Вижте също:

Критски рецепти и вкусни откъси  от живота

Книга за женския комфорт. Рецепти за духа и тялото.

Основи на Аюрведа. Аюрведична кухня.

Рецепти със снимки. Вкусно, просто и здравословно.

Постния ястия за ценители

Манастирската кухня

www.augusta-books.com


Няма коментари »

Вашият коментар